MAMOOVE @ zwanger

Sporten tijdens de zwangerschap? Goed idee!

Tot voor kort werd het nog vaak afgeraden. Het advies was vaak: Neem je rust, spaar je energie. Maar voor niemand is het goed om maandenlang niet voldoende te bewegen. Vandaar dat vrouwen die houden van sporten en bewegen, dat vooral moeten blijven doen als ze zwanger zijn. Maar ook voor wie geen sporter is, is het een goed idee om veel te bewegen tijdens de zwangerschap.

Sporten en bewegen tijdens de zwangerschap is niet alleen goed voor jou, maar ook voor je ongeboren kindje! Je baby'tje krijgt bijvoorbeeld meer voeding en zuurstof doordat de placenta beter doorbloed raakt en wordt vaak in slaap geschommeld terwijl de mama beweegt. Wetenschappelijke studies tonen zelfs aan dat vrouwen die regelmatig bewegen of sporten minder last hebben van zwangerschapskwaaltjes. Ook het herstel na de bevalling verloopt vaak vlotter. Bovendien heeft sport en bewegen een positief effect op je gemoed. Dus waarom niet eens uitproberen?

Wandelen, zwemmen en fietsen zijn goede en laagdrempelige manieren om te bewegen. 
Krachttraining is een van de meest effectieve trainingsvormen tijdens de zwangerschap. Het verbetert je lichaamshouding en versterkt je buik-, rug- en bekkenbodemspieren, wat tijdens en na je zwangerschap van groot belang is. Door je veranderende lichaam (hormonen, zwaartepunt, longcapaciteit, bloeddoorstroming, bloedsuikerspiegel ...) is het aangeraden om te sporten onder goede begeleiding om blessures te voorkomen. Mamoove specialiseerde zich tot pre- en postnataal fitness expertisecentrum. Het moederschap kan uitdagend en veeleisend zijn en sporten is vaak de laatste gedachte. Gelukkig ontdekken meer en meer mama's hoe fijn het is als het wel lukt om lekker te bewegen, met of zonder je kinderen, en hoe fit en blij je daarvan wordt.

Waarom proberen?

  • goed voor jou én je kindje!
  • een wekelijkse combinatie van spierversteviging, uithouding en flexibiliteit
  • specifieke aandacht voor de rompspieren, waardoor de kans op bekken- en rugklachten vermindert
  • een getraind lichaam helpt je bij de bevalling en een vlot herstel
    (een gezonde, getrainde spier herstelt namelijk sneller dan een niet-getrainde spier)
  • je slaapt beter (je energiepeil stijgt, waardoor je vermoeidheid daalt)
  • kans op zwangerschapsdiabetes daalt
  • we trainen in kleine groepjes
  • inspirerende ervaringen uitwisselen met andere vrouwen
  • heb je nog kinderen, dan kunnen die meekomen, dus geen oppas nodig
  • persoonlijke aandacht van de coach
  • eigen vorderingen via persoonlijk schema
  • een nieuwe sportroutine zoeken en vasthouden tijdens de hele zwangerschap
  • inclusief sportverzekering

Opletten met sporten bij: verhoogde bloeddruk, hartafwijking, groeiachterstand kindje, vaginale bloedingen.
Vraag altijd eerst advies bij je arts!